For forældre

Bliv klogere med Max og Meta

Hvordan opstår lyn og torden? Hvilken rolle spiller bier og andre insekter ved bestøvning? Hvem er Niels Bohr? Og hvad er tyngdekraften? Alle de spørgsmål – og meget andet – kan du få svar på sammen med Max og Meta!

Af Denise Normann Abrahamsen

Børns nysgerrighed og evne til at spørge ”hvad?”, ”hvorfor?”, ”hvordan?” og ”hvem?”, er en beundringsværdig evne, der gør dem klogere på verden omkring dem og livets mange mysterier.

Dog kan det være udfordrende som forælder, når ens barn stiller spørgsmål til emner, som man måske ikke lige selv er heeeelt opdateret på – for børn tager ikke nødvendigvis svaret ”det ved jeg ikke” for gode varer.

Heldigvis er der hjælp at hente i ”Max og Meta”-serien af forfatter Troels Gollander og illustrator Lars-Ole Nejstgaard.

Med udgangspunkt i børns nysgerrighed og undren over vores fantastiske verden, har makkerparret nemlig skabt serien om vennerne Max og Meta, som er på jagt efter svar på alle deres spørgsmål om alt det fantastiske, der omgiver os: farver, planter, sanser, lyd, naturkræfter, himmellegemer og meget andet.

Bøgerne fungerer både som højtlæsning for børn fra ca. 4 år og som selvlæsning fra ca. 9 år. De er skrevet og illustreret med inspiration fra tegneserie-genren med tegnebobler og tegnede lydeffekter, som ikke kun gør bøgerne lærerige og sjove at læse, men også at se på.

Workshop på Greve Bibliotek

Lørdag d. 9. november kl. 10-13 får Greve Bibliotek besøg af Troels Gollander og Niels-Ole Nejstgaard. Her fortæller de om tilblivelsen af ”Max og Meta”-serien, laver naturvidenskabelige forsøg i børnehøjde og inviterer til en mini tegne-workshop.

Det er gratis at deltage, men kræver tilmelding (se link nedenfor).